MarCom om sociale fietsen te promoten
Na een uitgebreide bedrijfsanalyse werd een vervolgbezoek georganiseerd om de evolutie van de activiteiten van Mozambikes in de afgelopen 6 maanden te analyseren. Kortetermijnpunten om verder te ontwikkelen, brainstormen over de langetermijnmissie en contacten leggen met een 1e potentiële grensoverschrijdende partner waren de prioriteiten van deze opdracht.
Tijdens zijn bezoek aan Mozambikes ontwierp Exchange coach Marc Frederix, voormalig chief Players & Markets officer bij de Nationale Loterij, een strategisch groeiplan voor de sociale onderneming. Dit plan bevat voorstellen om de groei van Mozambikes te verhogen en het definiëren van prioriteiten.
Prioriteiten voor groei
Deze prioriteiten zijn in eerste instantie voornamelijk MarCom-acties in samenwerking met externe reclamebureaus (communicatiestrategie, herwerken van websites, nieuwsbrief & sociale media, bedrijfspositionering). Bovendien werden enkele commerciële en grant-presentaties geanalyseerd. Er werd een technisch trainingsprogramma opgezet, evenals enkele nieuwe ontwikkelingen zoals:
- Fietsen voor kinderen
- Trainingscursussen
- Project rond veiligheid op de weg in Maputo
De eerste stappen werden gezet met het oog op een grensoverschrijdende samenwerking voor fietsassemblage in Rwanda. Uiteindelijk werden financieringsmogelijkheden uit het buitenland verder bekeken voor de financiering van Bike Taxi-bedrijven in de stad Quelimane en werd de specifieke expertise die Exchange nodig had gedefinieerd om het groeiprogramma op het gebied van communicatie te ondersteunen.