Tech oplossingen voor Sociale en Economische Impact

 

UX

Programme Coach
Philippe Van Oosterzee 
Experten Team
Philippe Janssens
Bedrijfspartner
Meld jouw bedrijf aan als kandidaat!

UX is een bekroond Mozambikaans bedrijf dat technologische producten en diensten ontwikkelt voor hoge sociale en economische impact in opkomende markten. Kenmerkend aan deze producten is de lokale relevantie en het markt-gestuurde en duurzame karakter van hun aanbod. Ze waren zo onder andere pionier in het ontwikkelen van een nieuwe bootstrap-aanpak voor start-ups op markten zonder toegang tot impactinvesteringen en slechte services. Dit deden ze door het aanbieden van betaalbaar technisch advies aan ontwikkelingsagentschappen en bedrijven in ruil voor eigendom van de gemaakte producten. Door gebruik te maken van de knowhow van ontwikkelingsdeskundigen en deze te koppelen aan hun product- en bedrijfsontwerpervaring, hebben ze ervoor gezorgd dat ontwikkelingsprogramma's zelfredzaam zijn geworden na het stopzetten van donorfinanciering.

Het bedrijf, gevestigd in Maputo, biedt momenteel IT-oplossingen en ondersteuning aan in 3 verschillende sectoren:

  • Werkgelegenheid: het aanbieden van platformen voor werving via internet en mobiel.
  • Onderwijs: implementatie van technologieën voor training en opleiding.
  • Financiële integratie: mobiele diensten creëren voor mensen zonder toegang tot de banken.

Ambachtslieden met klanten verbinden

Een van de meest innovatieve producten van UX is 'Biscate', een online job board. Handelaars die werkzaam zijn in de informele economie van Mozambique (die trouwens groter is dan de formele sector) worden via dit platform verbonden met klanten. Gedaan met het zoeken naar een loodgieter of elektricien door naar borden te zoeken in de straat. De service werkt niet enkel op smartphones, maar ook op goedkope standaard telefoons van veel werknemers. Bij de laatste telling waren 47.000 ambachtslui verbonden met 25.000 klanten.

Lage data kosten leiden tot populariteit van mobile money

Een andere sector waar UX actief in is is de sector van de 'informele financiën'. Mobiele geldplatforms zoals Vodacom's M-Pesa, die in 2013 naar Mozambique kwam na zes jaar eerder in Kenia te zijn geïntroduceerd, groeien in populariteit. In Mozambique zijn de mobiele datakosten een van de goedkoopste in Afrika: één gigabyte kost slechts $ 2,71, vergeleken met $ 7,67 in het naburige Zuid-Afrika, volgens een index van Research ICT Africa (2e kwartaal 2018).