duurzaam-toerisme-in-mulanje

Duurzaam toerisme in Mulanje

 

Mount Mulanje Conservation Trust

Programme Coach
Frank Cuypers
Bedrijfspartner
Meld jouw bedrijf aan als kandidaat!

Het gebied rond Mount Mulanje in het Zuiden van Malawi werd in 1927 als natuurreservaat erkend. In 2005 werd Mount Mulanje Conservation Trust (MMCT) opgericht met steun van de WereldBank en het Global Environment Facility. MMCT beheert het gebied als Biosphere Reserve met aandacht voor:

  • Het beschermen, onderzoeken en monitoren van de biodiversiteit
  • Bosbeheer en het creëren van duurzame economische mogelijkheden voor de lokale bevolking
  • Milieu educatie- en communicatie

De grootste uitdaging voor het duurzaam beheer van het gebied is het verzoenen van ecologie en economie. De lokale bevolking leeft in de eerste plaats van kleinschalige landbouw en ook de houtkap blijft een aantrekkelijke manier om een inkomen te verwerven. MMCT streeft dus naar win-win situaties: het beschermen van bedreigde eco-systemen rekening houdend met de noden van de mensen die economisch afhankelijk zijn van deze eco-systemen.

Mikken op eco-toeristen

Mulanje en in het bijzonder haar hoogste piek (Sapitwa Peak 3002m) is een aantrekkelijk gebied voor avontuurlijke toeristen die houden van wandelen, trekking, alpinisme en mountainbiking. De toeristische sector is er echter nog amper ontwikkeld. In een erg arm gebied met weinig economische mogelijkheden kan het versterken van het toeristisch aanbod een motor voor ontwikkeling zijn. Uiteraard is het van cruciaal belang om te werken aan een duurzame toeristische strategie. Het gaat niet om het creëren van massa toerisme maar net om het aantrekken van die toeristen die de ecologische waarde van het gebied respecteren en bevorderen.

Onder begeleiding van Frank Cuypers, senior strategist destination marketing bij Destination Think!, werkt MMCT aan de ontwikkeling van een duurzame en inclusieve toerisme strategie voor Mulanje.

Strategie gebouw voor en door de gemeenschap

Een goede strategie is geen stapel papier om in een schuif te leggen. Een goede strategie zet aan tot actie en biedt een kader om activiteiten vorm te geven. Eigenaarschap van alle stakeholders is cruciaal om een strategie succesvol te kunnen ontwikkelen en toepassen. Voor Mulanje is het engagement van de lokale gemeenschappen dan ook essentieel.

 

Daarom omvat het groeiprogramma een pilot fase, waarin net daarop wordt ingezet. Door community hearings, co-creatie en storytelling nemen de lokale gemeenschappen een centrale rol op. Enkel zo kan in een volgende fase gewerkt worden aan een gedragen en realistische toerisme strategie voor Mulanje. Een strategie die inclusief en duurzaam is en aanzet tot actie!

Frank Cuypers werkt met lokale gemeenschappen aan duurzaam toerisme in Mulanje

in Malawi