Fiets weg uit de extreme armoede

Mozambikes

Programme Coach
Marc Frederix
Experten Team
Gert-Jan Bakx
Bedrijfspartner
Meld jouw bedrijf aan als kandidaat!

 

De helft van de bevolking in Mozambique moet leven met minder dan twee dollar per dag. Bovendien moeten velen van hen uren stappen om scholen, bronnen van zuiver water en akkers te bereiken. Bijna 80% van de bevolking zijn boeren die leven van de producten die ze lokaal kunnen verkopen. Hun dagelijks inkomen én hun professionele productiviteit hangen simpelweg af van wat ze kunnen dragen of hoe ver en hoe snel ze zich kunnen verplaatsen met hun goederen. Een fiets kan dus een gigantische impact hebben op hun dagelijkse leven. Het wordt een ware hefboom naar onderwijs en handel. En zo dus ook een zeer efficiënte uitweg uit de extreme armoede.

Mozambikes is een fietsproducent in Mozambique met een uitgesproken sociale ambitie. Aan de hand van fietsen wil Mozambikes basisbehoeften toegankelijker maken en op die manier armoede bestrijden. Mensen die leven onder de armoedegrens kunnen via Mozambikes beschikken over een eigen fiets. Het systeem werkt via donaties, gesponsorde fietsen en microkredieten.

Sociale doeners

Mozambikes is de enige fietsenfabriek in Mozambique, een land met 28 miljoen inwoners. Rui en Lauren, de oprichters van Mozambikes, zijn gedreven ondernemers in verschillende sectoren. Mozambikes is het product van een duidelijke sociale ambitie: de plattelandsbevolking een instrument ter beschikking stellen dat hen helpt bij het realiseren van hun dromen en ambities.

Met een team van 25 werknemers produceert Mozambikes één type fiets. De fietsen van Mozambikes zijn stevig en speciaal ontworpen voor rurale gebieden. Mozambikes zorgt dus ook voor werkgelegenheid voor jongens en meisjes die zich kunnen ontpoppen tot fietsenmakers.

 

Mozambikes heeft ambitie. De onderneming wil haar rol als sociaal bedrijf nog uitbreiden, de productie verhogen en een groter distributie-netwerk opzetten. Misschien kan het model zelfs uitgevoerd worden naar buurlanden, zoals Malawi (waar Exchange ook actief is) en zijn er partnerschappen mogelijk met buitenlandse partners.

Exchange vzw heeft veel vertrouwen in dit sociale groeiprogramma! Het bewijst hoe een simpel idee toch een gigantische opstap kan zijn voor mensen in armoede. Fietsgekke Vlamingen als we zijn, is dit een groeiprogramma naar ons hart.

Kleine landbouwers omscholen tot agripreneurs dat is de missie van Gudie Leisure Farm (Oeganda).

Sociaal ondernemerschap en duurzame landbouwbedrijven: ook in Oeganda booming business!

Gudie Leisure Farm

Programme Coach
Katy Vancoillie
Experten Team
Johan Borghys 
Marieke De Vos 
Bedrijfspartner
Meld jouw bedrijf aan als kandidaat!

Van kleine landbouwer naar slimme ondernemer

 

Gudie Leisure Farm (GLF) is een stadsboerderij gelegen in een van de buitenwijken van Kampala. Als sociale onderneming wil GLF kleine landbouwers omscholen tot ware agripreneurs. GLF ontwikkelde het ‘Agripreneur Champions systeem’. Hierbij krijgen boeren praktische training op de stadsboerderij of op hun eigen landbouwbedrijf. Naast erg praktische opleidingen binnen de domeinen pluimvee, varkenshouderij, aquacultuur en tuinbouw, focust de training ook op business-gerelateerde onderwerpen die een duurzamere groei van de agro-bedrijven moet garanderen.  

Sinds haar oprichting in 2009 heeft de de sociale onderneming maar liefst 63.720 boeren opgeleid. Bovendien voerde het bedrijf een opdracht uit in het kader van veebeheer voor het Belgische ontwikkelingsagentschap Enabel. Ook Mastercard Foundation gelooft steevast in het potentiaal van Gudie Leisure Farm en besloot daarom de landbouwschool langdurige financiële steun te bieden!

Een passionele onderneemster aan het stuur

Aan het hoofd van GLF staat de inspirerende onderneemster Gudula Naiga Basaza. De algemeen directeur van GLF behaalde een doctoraat aan de Universiteit van Gent. Ze heeft zich altijd laten leiden door haar twee grote passies: mensen opleiden en een steentje bijdragen aan het verbeteren van de sociale en economische omstandigheden in Oeganda. In 2017 werd ze terecht genomineerd door Vital Voices als een van de honderd meest invloedrijke vrouwen op het Afrikaanse continent.

GLF als hét landbouw opleidingsinstituut

De ultieme droom van GLF is om een open universiteit voor landbouw in Oeganda te worden. Om dat doel te bereiken, wil de onderneming eerst focussen op de uitbouw van een volledig functioneel opleidingscentrum. De uitmuntende kwaliteit van de opleidingen moet het uithangbord worden van GLF. Exchange en GLF zetten samen een groeiprogramma op om die ambitieuze doelstelling te bereiken. GLF wordt gedreven door passie en sociaal engagement. Exchange is er dan ook van overtuigd dat het groeiprogramma niet alleen zal leiden tot positieve economische gevolgen voor GLF zelf, maar indirect ook zal zorgen verbeterde socio-economische omstandigheden voor de kleine landbouwers in Oeganda.  

Duurzame groei met de blik op de internationale markt

Manumetal

Programme Coach
Dominiek Dolphen
Experten Team
Robert Myncke
Evelyne Eneman
Michel Bossaer
Clo Willaerts
Willy Peeters
Gert Van der Sypt
Jef Boiy
Chris Merckx
Bedrijfspartner
Meld jouw bedrijf aan als kandidaat!

Manumetal is een meubelfabrikant in Kigali (Rwanda). Het bedrijf bestaat al meer dan vijftig jaar. Manumetal startte als Belgisch bedrijf, maar is nu volledig in private Rwandese handen. Zoals de naam alvast verraadt, lag de focus van Manumetal in de beginjaren exclusief op metalen meubels. Door de jaren heen werd er een productieruimte voor houten meubels toegevoegd. Recent hebben zelfs aluminium meubels hun plaats.

Manumetal is ambitieus en surft graag mee op de groei van de Rwandese markt. Het bedrijf wil volop de kaart trekken van innovatie en een divers én kwalitatief aanbod met lokale expertise. Zo wil Manumetal inspelen op de behoeften van de groeiende Rwandese middenklasse.

Ambitie en uitdaging hand in hand

Exchange vzw en Manumetal werkten de afgelopen jaren al samen. In 2018 beslisten we om die samenwerking in een 'groeiprogramma' te gieten. Het groeiprogramma moet in de eerste plaats de efficiëntie van de productie van metalen en houten meubelen verbeteren. Daarbij maken ook de invoering van nieuwe moderne designlijnen en de productie van stoelen van hoge kwaliteit deel uit van de ambities van het groeiprogramma. Een betere kwaliteit en design, betekent immers meer potentieel op de binnen- én buitenlandse markt.

Als we spreken van het buitenland, kijken we niet alleen naar Congo en Oeganda als exportlanden. Ook met een afgevaardigde van Ikea vond er al een eerste kennismaking plaats.

Zulke ambities brengen de nodige uitdagingen met zich mee. In de eerste plaats zijn er de logistieke uitdagingen rond machines, infrastructuur en distributie. Daarnaast zijn er uitdagingen op vlak van marketing en productkwaliteit. Maar die kunnen, mits de juiste begeleiding, al snel omgezet worden in opportuniteiten. Denk: JOBS voor de lokale bevolking.  

Een weldoordacht groeiplan

In augustus 2018 werkte de programma coach van Exchange samen met de lokale verantwoordelijke dhr. Bayigamba de pijlers van het groeiprogramma voor Manumetal uit. Het groeiplan bevat drie pijlers die de basis moeten vormen voor een duurzame groei van het bedrijf:

  • MOVE: Net als heel wat andere bedrijven in Kigali, is Manumetal verplicht om op korte termijn te verhuizen naar de industriezone buiten de stad. Exchange zorgt voor een architect en technisch expert om de verhuis efficiënt mee voor te bereiden en te begeleiden. Mits de juiste denkoefening, kan de verhuis uitdraaien als een opportuniteit voor Manumetal. Kan het machinepark verbeterd worden? Kunnen de productieruimtes efficiënter ingericht worden? Hoe kan het productieproces meer lean georganiseerd worden? Doel is om de verhuis tegen eind 2020 achter de rug te hebben.
  • DIVERSIFY: Manumetal wil diversifiëren in markten, in producten (ook design producten) en klantensegmenten (ook high-end klanten). De coach van Exchange zorgde er inmiddels voor dat Manumetal al verschillende parternschappen kon aangaan. Via deze partnerschappen kan Manumetal een groter marktsegment aanspreken.  Een marketingexpert van Exchange begeleidt Manumetal om hun nieuwe producten in de markt te zetten. Een andere Exchange expert zorgde ervoor dat de marketing manager van Manumetal hier in Vlaanderen een kijkstage kon doen bij verschillende Vlaamse meubelfabrikanten om zo nieuwe ideeën op te doen. Een expert schrijnwerker zal het personeel opleiden in perfecte afwerking van de producten, zodat ze ook andere klanten en andere markten kunnen aanspreken. Ten slotte zullen een investeringsexpert en financieel expert met Manumetal bekijken hoe ze investeerders kunnen aantrekken, kunnen besparen en zelf slim kunnen investeren met zicht op de verhuis.
  • GROW: Manumetal wil groeien en zet in op export. Groei betekent meer complexe processen. Daarom zal een expert in IT het bedrijf helpen om een goed geïntegreerde digitalisering van processen op poten te zetten. Een expert in export zal hen begeleiden in de uitvoer van producten.  Verder is Manumetal al een vooruitstrevend bedrijf op vlak van HR. De onderneming scoort niet alleen goed op gendergelijkheid, maar zet in op het dual-learning system dat het tekort aan hooggeschoolde technici wil aanpakken. Hoe? Door studenten leerstages te laten lopen in bedrijven. Met succes. Manumetal speelt een voortrekkersrol en trekt een zeer hoog aantal stagiaires aan op de werkvloer. Het bedrijf wordt daarvoor ook gesubsidieerd door het Work Development Agency in Rwanda.

Innovatieve partnerschappen

Doorheen het groeiprogramma zal Manumetal steeds uitkijken naar nieuwe partnerschappen. Sinds de start van het groeiprogramma kunnen we met trots zeggen dat er al een heel aantal partnerschappen werden opgestart die allemaal bijdragen tot de groei van dit Rwandese bedrijf. Ook de sociale impact van Manumetal vergroot dankzij deze partners

Om de pioniersrol op vlak van opleiding van jongeren verder te zetten, werd een stage-overeenkomst gesloten met een technische Rwandese school. Leerlingen kunnen niet alleen praktische ervaring opdoen binnen het bedrijf, maar worden ook uitgenodigd om samen nieuwe producten uit te werken en te produceren. Zo zet Manumetal niet enkel in op de duurzame groei van het bedrijf, maar ook op de professionele groei van ambitieuze Rwandese jongeren!

Ook startte Manumetal een partnerschap met Mass Design, een Amerikaans-Rwandees architectencollectief dat sterk inzet op architectuur die rechtvaardigheid en menselijke waardigheid uitdraagt. Naast het ontwerpen van gebouwen, is Mass Design ook heel sterk in designs voor het interieur ervan. Manumetal zal voor de productie van dit interieur zorgen en ook een aantal meubels aanbieden in de Manumetal-catalogus. De designers van Mass Design en Manumetal zullen ook samenwerken op de uitwerking van het ‘affordable housing programme’ van de Rwandese overheid. Met dit programma wil de overheid Rwandezen met een laag of midden inkomen een betaalbare en degelijke woonst in Kigali aanbieden.

Remote Group is een constructiebedrijf dat in Rwanda onder andere de constructiewerken van het affordable housing programma uitvoert. Manumetal werkte al eerder als onderaannemer voor Remote Group. Remote Group en Manumetal versterken nu hun partnerschap waarbij Manumetal een vaste onderaannemer van Remote Group zal worden. Aangezien Remote Group veel werven beheert in het groeiende Rwanda, zal het aantal opdrachten voor Manumetal ook in stijgende lijn gaan.

Sokoa is een Frans bedrijf dat binnen Europa één van de leidinggevende producenten is in kantoorstoelen. Het bedrijf is gevestigd in Frans Baskenland, een economisch achtergestelde regio. Het is de missie van het bedrijf om in deze regio voor economische ontwikkeling en jobcreatie te zorgen. Sinds enkele jaren kijkt Sokoa ook verder dan Europa. Het bedrijf wil o.a. de Rwandese markt aanspreken. Manumetal bewees de ideale partner hiervoor te zijn. In de nieuwe fabriekshal van Manumetal zal dan ook een atelier voorzien worden waar Manumetal voor Sokoa stoelen zal assembleren en op termijn ook zelf zal produceren. We kijken uit naar dit veelbelovende partnerschap!

Slimme IT voor een sterkere gezondheidssector

ClinicMaster International

Programme Coach
Frank Louwers  
Experten Team
Jan Ghys
Jan Van Damme
Jo Leunis
Bedrijfspartner
Meld jouw bedrijf aan als kandidaat!

Software om mensen te helpen

Het ICT-bedrijf ClinicMaster International ligt in de levendige hoofdstad van Oeganda. De kmo werd opgericht in 2013 en blijft tot op vandaag groeien. ClinicMaster ontwikkelt en verkoopt een software programma dat ziekenhuizen assisteert in het dagelijks opvolgen van hun patiënten. Ondertussen wordt het software pakket gebruikt in negentig verschillende ziekenhuizen in Oeganda, Kenia en Zuid-Soedan.

De start-up mentaliteit

Hoewel de kmo nu al vijf jaar actief is, hanteert het nog steeds een echte ambitieuze start-upmentaliteit. De vijftien werknemers worden betrokken bij de dagelijkse besluitvorming én bij de strategische keuzes op lange termijn. Die horizontale structuur en co-creatie vormen volgens algemeen directeur en oprichter Wilson Kutegka het geheim van het succes van ClinicMasters. “Onze medewerkers zijn nauwer verbonden met onze klanten. Daardoor zijn ze beter in staat om hun behoeften te identificeren dan het management ooit zou kunnen doen", beweert hij. “De open communicatie en betrokkenheid van het personeel maakt van ClinicMaster wat het vandaag is: een geweldige plek om te werken, te groeien en je vaardigheden te ontwikkelen!”

Innovatie om concurrentie voor te blijven

In een globaliserende wereld wordt ook deze onderneming geconfronteerd met toenemende concurrentie van nationale en internationale spelers. Spelers die meer innovatieve producten op de markt brengen en kunnen rekenen op grotere marketingbudgetten. Het is aan ClinicMaster om haar verworven marktpositie in de sector te behouden en in te zetten op innovatie en duurzame groei.

Exchange en ClinicMaster tekenden voor een langdurig partnerschap. Ook Ondernemers voor Ondernemers sloot zich ondertussen aan bij het partnerschap. Het doel: de concurrentie voorblijven en de kmo laten groeien. 

 

Uit het groeiprogramma vloeide het SOME IQ-actieplan voort, dat zes strategische doelen belicht (Sales, Organisation, Market & Marketing, Employees, Innovation and Quality). Dit ambitieuze actieplan zorgt ervoor dat ClinicMaster dankzij nog betere kwaliteit en dienstverlening haar klantenbestand kan laten groeien. Hierdoor kan ze  nog meer duurzame werkgelegenheid creëren in de regio. Met dit groeiprogramma gaan Exchange en ClinicMaster er samen voor om van Clinicmasters hét toonaangevende IT-bedrijf in de Oegandese gezondheidssector te maken.

Bergrivier municipality in South-Africa runs a programme called "Garbage and waste as an opportunity".

Afval als opportuniteit

Bergrivier Municipality (Piketberg)

 

 

Programme Coach
Katia T’joen
Experten Team
Els Compernolle
Myriam De Munter
Anne Vandeputte
Partners
Heist-op-den-Berg Image result for icon link
GreenCape Image result for icon link

In juli 2018 trokken vertegenwoordigers van Exchange vzw naar het Zuid-Afrikaanse Bergrivier. Het doel van de studiereis: een partnerschap met als focus de versterking van het ‘Turning Waste Into Prosperity’-programma van de gemeente Bergrivier.

VVSG, de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten, heeft al een aantal jaar een internationale stedenbandovereenkomst met Bergrivier. In het kader van dat programma is Heist-op-den-Berg de ‘tweelingstad’ van Bergrivier. De Vlaamse gemeente speelt ook een rol in dit partnerschap.  

Ter voorbereiding van het groeiprogramma werd een assessment uitgevoerd van de huidige situatie van Bergrivier Municipality. VZW GreenCape, een Zuid-Afrikaanse vzw met een focus op groene economie, zorgde voor de uitvoering ervan. Aan de hand van de aanbevelingen van GreenCape en in overleg met Bergrivier Municipality en Heist-op-den-Berg (stedenband) werd er door de groeiprogramma coach een actieplan opgesteld. Meteen werden ook de eerste vrijwilligers-experten aangesteld. Het groeiprogramma zal in de eerste plaats focussen op samenwerking met lokale recyclagebedrijven, composteren en op ‘awareness’ of bewustmaking.

Bewustmaking blijft de sleutel in de afvalverwerkingsprogramma’s voor Zuid-Afrika.

Bergrivier is al afgestapt van de publieke afvalstortplaatsen. Ook begrippen als recycleren en afval scheiden aan de bron zijn intussen ingeburgerd. Het doordacht recycleren van bouwafval en glas blijven werkpunten. Om te komen tot een duurzaam geörganiseerd afvalbeheer in Bergrivier, worden innovatie, werkvereenvoudiging en opleiding en omscholing van zogenaamde Waste Ambassadors de belangrijkste speerpunten van het partnerschap.

“Cheers”, op sociale fruitsappen!

Delight (U) Ltd.

Programme Coach
Jos Craemers
Bedrijfspartner
Meld jouw bedrijf aan als kandidaat!

Winst en sociaal engagement gaan hand in hand

Delight (U) Ltd. is een private onderneming die al sinds 1996 fruitsappen produceert en verkoopt op de Oegandese markt. Onder de naam “Cheers” vind je hun verse sappen zonder twijfel terug in alle lokale supermarkten. Een echter aanrader!

Het administratieve centrum van het bedrijf ligt in Kampala, maar de echte bedrijfsactiviteit vindt plaats in het Nwoya district in Noord-Oeganda.

De aanwezigheid van Delight in die regio heeft een duidelijke sociale en economische impact op de lokale maatschappij. Samen met de Deense groep aBi Trust is de sapjesproducent de drijvende kracht achter de oprichting van de Nwoya Fruit Growers Cooperative Society. Dit is een coöperatieve die verschillende groepen van kleine boeren samenbrengt in ‘grower groups’. Dankzij de oprichting van de Growers Cooperative krijgen de lokale boeren nu een eerlijkere prijs voor hun producten. Dit is een belangrijke stap voorwaarts in de bestrijding tegen armoede. En dat in een gebied dat tot voor kort nog geteisterd werd door het Lord's Resistance Army.

Dankzij haar sociale inspanningen voor de Noord-Oegandese regio, werd Delight opgenomen in de prestigieuze lijst van "Companies to Inspire Africa 2019".

Een grote stap naar zelfvoorzienigheid

In 2019 startte Delight met de bouw van een nieuwe fabriek in het Nwoya district in samenwerking met UDC, de overheidsinstelling bevoegd voor landbouwontwikkeling. De komst van de nieuwe fabriek is een belangrijke stap voor Delight. Zo zal bijna de volledige productieketen in de eigen werking van het bedrijf vervat zitten. Delight zal zelf fruit kweken, deels via een partnerschap met de Nwoya Fruit Growers Cooperative Society. Het kan zelf het fruit verwerken tot fruitsap en de distributie en verkoop van de sappen op zich nemen. Zo hopen zowel Delight als de overheid onafhankelijker te worden van de buurlanden, die nu een groot deel van de markt inpalmen.

Coöperatieve als levensader

Om voldoende toevoer van fruit naar de fabriek te garanderen is een goeie afstemming tussen Delight en de Nwoya Fruit Growers Coöperatieve cruciaal. Exchange zal als partner van Delight optreden als facilitator in deze relatie. Zo zullen we in samenwerking met de coöperatieve een post-harvesting systeem opzetten om een correct inschatting te krijgen van de oogst. Verder zal het training center van Delight gebruikt worden om de coöperatieve verder op te leiden en zullen logistieke vraagstukken worden behandeld. Zo kan Delight haar reputatie als slimme onderneming blijven waarmaken. Daar waar winst en sociaal engagement samen gaan.

Technologie Hub met uitgesproken sociale doelen én een vrouw aan het roer

Mhub

Programme Coach
Maarten Van Eynde
Experten Team
Rik Michel
Yvan Rosseleer
Bedrijfspartner
Meld jouw bedrijf aan als kandidaat!

 

MHub is een technologie hub en business incubator in Lilongwe, Malawi. Het bedrijf werd in 2013 opgericht door Rachel Sibande, een jonge Malawiaanse tech-onderneemster. MHub stimuleert technologische ondernemers door training, competentieontwikkeling en mentoring. Zo wil MHub de ICT-sector in Malawi doen groeien en de tewerkstellingsmogelijkheden in het land vergroten. De onderneming heeft een zeer sterk socio-economisch profiel en focust op talentontwikkeling bij jongeren.

De diensten die MHub aanbiedt zijn divers:

  • Mentoring en incubatie van technologische start-ups.
  • Organiseren van hackatons en start-upcursussen.
  • Partnerschappen met de bedrijfswereld en industrie gericht op het ontwikkelen van technologische oplossingen.
  • Software-ontwikkeling.

CISCO-instructeurs en gediversifieerde inkomsten leiden naar een kwaliteitsvolle groei

Om een marktgericht aanbod neer te zetten, zijn sterk opgeleide medewerkers essentieel. Trainers met een internationaal erkend certificaat zijn een absolute meerwaarde voor MHub. Opgeleide trainers kunnen echt het verschil maken bij het begeleiden van hackatons voor jongeren.

Daarnaast is het essentieel om MHub commercieel verder uit te bouwen. Alleen zo zal de afhankelijkheid van subsidies en giften gevoelig verminderen.

 

Een partnerschap tussen Exchange en Mhub is tweeledig. Zowel de technologische uitdagingen (opgeleide medewerkers/trainers en een innovatief en sterk aanbod) als de uitdagingen op vlak van business development (diversifiëren van de inkomsten) worden resultaatgericht aangepakt.

Concreet vertaalt zich dat in de volgende doelstellingen voor het groeiprogramma:

  • Trainers van MHub certificeren als CISCO-trainers.
  • De uitwerking van kwalitatieve en up-to-date technologische diensten.
  • MHub begeleiden in het commercialiseren van het aanbod.

Afval voor de één, energie voor de ander

Agruni

Programme Coach
Wouter Janssens
Experten Team
Anne Vandeputte
Bedrijfspartners
Ecowerf Image result for icon link

Het geheim achter de propere straten van Kigali

Wie ooit al eens in de Rwandese hoofdstad Kigali was, zal ongetwijfeld de kraaknette straten hebben opgemerkt. Via openbare aanbestedingen selecteert de overheid private bedrijven die dan instaan voor de netheid van de stad. Ze zorgen voor het ophalen en verwerken van zowel industrieel als straatafval in de stad. Agruni is zo’n bedrijf. In 2002 gingen ze van start. Vandaag haalt Agruni maar liefst drie vierde van het huishoudelijk en industrieel afval in Kigali op.

Afval heeft de landbouw een extra boost!

Maar daar stopt het niet. Agruni heeft als grote ambitie om in te zetten op wat er gebeurt na de ophaling van het afval. Een deel van het niet-organische afval wordt al gevaloriseerd en herbruikt, maar 80% van het opgehaalde afval is van organische aard en daar gebeurt op dit moment niets mee. De toekomst van Agruni ligt bij het valoriseren van dit organische afval.En wat kan een land waarbij 90% van de bevolking afhankelijk is van landbouw goed gebruiken? Juist: compost!

Expertise uit pioniersregio Vlaanderen

Momenteel gebeurt afvalsortering bij Agruni nog met de hand op de dumpsite van Nduba. Natuurlijk is het organische afval dan al ‘gecontamineerd’ door niet-organisch afval, waardoor het moeilijk wordt om er nog een degelijke compost van te maken. Het is bewezen dat compost, mits de juiste samenstelling, de oogst significant verhoogt.

Exchange zal in dit groeiprogramma met Agruni dus vooral focussen op het realiseren van de bruikbare compost op basis van het opgehaalde organische afval. En laat dat net één van de expertises zijn waarin Vlaanderen een pioniersrol opneemt.

Bijvoorbeeld bij het intergemeenteliike milieubedrijf Ecowerf in Oost-Brabant vinden we heel veel kennis. Ecowerf staat al jaren in voor de afvalpreventie, afvalophaling en afvalverwerking in 27 gemeenten en steden. Ook op het vlak van compostering heeft het bedrijf al heel wat gerealiseerd.  Exchange Coach Wouter Janssens van Ecowerf is daarom enorm goed geplaatst om dit traject te trekken.

Om de hele werkingsketen van Agruni nog verder te optimaliseren, bekijkt Exchange daarnaast samen met Agruni hoe de huidige afvalophaling- en transport nog efficiënter georganiseerd kan worden.

Agruni en sociale innovatie

Agruni valt als onderneming bovendien op door haar moderne HRM-beleid en sociaal engagement. Los van het feit dat de helft van de 1.800 werknemers vrouwen zijn, werkt het bedrijf met een spaarfonds. Zo kunnen ook kwetsbare en zieke werknemers steeds rekenen op een gegarandeerd inkomen. Verder biedt het een formule van microfinanciering aan het eigen personeel aan. Hierdoor kunnen ze leningen voordeliger afsluiten dan via de traditionele kanalen. Ook steunt Agruni jaarlijks een waaier aan sociale projecten waarmee het zichzelf profileert als duurzaam bedrijf bij uitstek.

Dit programma heeft veel potentieel: Mr. Jean-Paul Shiraniro is een geboren ondernemer met een grote dosis durf. Samen met Exchange en Ecowerf kan Agruni er mee voor zorgen dat Rwanda zijn imago van ‘clean country’ verder kan uitbouwen. De grote droom blijft om al het opghaalde afval te recycleren en te valoriseren. . En waar een wil is (en een droom), is een weg!

ECOWERF
Ecowerf is een intergemeentelijk milieubedrijf dat instaat voor het afvalbeleid van 27 gemeenten en steden in Oost-Brabant. Samen met die steden en gemeenten kiest Ecowerf resoluut voor een duurzaam en integraal afvalbeleid, een beleid dat vernieuwend is én vooruitdenkt!
De ambitie van het bedrijf rijkt ver: Ecowerf wil de absolute trendsetter zijn op het vlak van afvalbeheer in Vlaanderen. Daarbij is het beperken van de milieu-impact van hun activiteiten belangrijker dan winst te maken.

Touroperators, het kloppend hart van het bloeiende Oegandese toerisme

Association of Uganda Tour Operators

Programme Coach
Griet Geudens
Experten Team
Bart De Swaef
Ann Winnepenincx
Filip Nicasi
Petra Venekamp
Bedrijfspartner
Meld jouw organisatie of bedrijf aan als kandidaat!

De Association of Uganda Tour Operators (AUTO) vertegenwoordigt de belangen van de Oegandese touroperators. Toerisme in Oeganda wint ieder jaar aan belang als economische activiteit. Elk jaar komen meer dan 200.000 toeristen het land binnen. En dat zo goed als allemaal onder begeleiding van een touroperator. Onnodig verder uit te leggen dat touroperators het kloppend hart van de toeristische sector vormen.

Touroperators brengen toeristen in contact met de juiste toeristische diensten en activiteiten. Ze staan in voor 90% van de bezetting van de safari lodges. Daarbij zijn ze ook verantwoordelijk voor 90% van de inkomsten uit het Bwindi Impenetrable National Park. Dat Nationale Park staat vooral bekend als de thuishaven van de iconische berggorilla. Het is één van Oeganda’s belangrijkste toeristische troeven, waar met veel zorg en trots mee wordt omgesprongen.

Een slim georganiseerd netwerk
De stijgende populariteit van het toerisme in Oeganda zorgde ook voor een stijging in het klantenbestand van de associatie. Maar er is ook een een keerzijde aan de medaille. Iedereen wil namelijk zijn graantje meepikken, maar niet altijd op een even integere en duurzame manier. Er zijn heel wat onprofessionele en onervaren operatoren die op een ondoordachte manier een eigen onderneming willen starten. De grote drop-out van leden binnen de associatie valt dan ook deels te verklaren door het grote aantal operatoren die op korte tijd alweer de deuren moeten sluiten.

Om te komen tot een duurzamere werking voor de vele touroperators, starten Exchange en AUTO een partnerschap op voor drie jaar. Het partnerschap moet zorgen voor een overlegplatform, in co-creatie met de touroperators. Dit moet uiteindelijk leiden tot meer professionalisering. De focus zal volledig liggen op incoming toerisme uit het buitenland, omdat dat momenteel de belangrijkste markt is.

Gezien de centrale en verbindende rol van AUTO in het toeristische landschap van Oeganda, zullen ook andere Oegandese partners aan boord worden gehaald. Zo kunnen de diensten van verschillende spelers binnen de sector beter op elkaar afgestemd worden om te komen tot een goed geöliede toeristische machine. Binnenkort reisplannen? De Oegandese tour operators staan alvast voor je klaar!

Tradeline gaat met de kleine boer ‘de boer op’

Tradeline

Programme Coach
Johan Cottenie
Experten Team
Guy Callebaut
Noel Keersebilck
Bedrijfspartner
REO veiling Image result for icon link
BRS Image result for icon link

Markttoegang voor lokale boeren

Sinds 2009 versterkt Tradeline kmo’s in de landbouwsector. Het bedrijf steunt kleine producenten op verschillende manieren en vergroot hun toegang tot de markt. Dat doet Tradeline op drie manieren:

-       Door consultancy in business development.

-       Door het aanbieden van micro-kredieten aan kleine spelers.

-       Door het programma Local Buy dat kleine boeren en kmo’s in contact brengt met distributeurs, verkopers, consumenten en exporteurs.

Een sterke lokale markt voor Malawi

Malawi is een landbouwland. Het zijn de kleine boeren die de grote meerderheid van de landbouwproducten verbouwen. Voor kleine boeren met beperkte middelen voor verpakking, bewaring en transport is het vermarkten van de oogst niet eenvoudig. Dat leidt ertoe dat kleine producenten achterblijven met overschotten. Terwijl zijn de grote supermarktketens net op zoek naar een betrouwbare aanvoer van kwaliteitsproducten en die vaak uit Zuid-Afrika invoeren. Het integreren van kleine boeren in de markt is hoognodig.

Tot op heden fungeerde Tradeline vooral als consultancy organisatie. De strategie voor 2019 -2023 werd zopas herzien met een commerciëlere rol én een eigen missie voor het bedrijf zelf.

Tradeline en Exchange willen samenwerken om:

  1. Een distributiecentrum voor het sorteren, verpakken en vermarkten van fruit en groenten op te zetten.
  2. De markttoegang te faciliteren van de boerenorganisaties die het vermarkten van de oogst op zich nemen. Dat zou kunnen door meer opslagruimte te gebruiken voor droge voeding en zo als broker uitgestelde verkoop te organiseren.
  3. Het micro-financieringsorgaan van Tradeline verder te versterken, zodat het zich echt richt op de juiste doelgroep van kleine producenten.

Tradeline heeft als ultiem doel om vooral de lokale markt te versterken. Zo zijn ze minder afhankelijk van import van groenten en fruit uit Zuid-Afrika. De capaciteit is er. Het is zaak in te zetten op kennis, transport en opslagcapaciteit.

Vlaamse Overheid/partners (REO en BRS)

Tradeline is een partner van de bilaterale samenwerking van de Vlaamse overheid. Voor de uitwerking van de drie belangrijke doelstellingen van het groeiprogramma werd intensief samengewerkt met Nikolas Bosscher, vertegenwoordiger van de Vlaamse overheid in Malawi.

Het team van Exchange-experts bestaat uit experts in microfinanciering en professionals uit de groenten-en fruit veilingsector.

 

Er werd een samenwerking opgezet met REO Veiling, Vlaamse pionier in het opzetten van een coöperatieve veilingstructuur en BRS (Belgische Raiffeissenstichting) expert in microfinanciering. Als kers op de taart verblijdde de Malawiaanse landbouwminister de REO Veiling in maart 2018 met een bezoek. 

Deze zeer sterke drievuldigheid aan experts moet Tradeline naar een hoger niveau tillen.