ethische-mode-voor-afrika

Ethische mode voor Afrika

Rwanda Clothing

Programme Coach
Liesbeth Verhelst
Experten Team
Sabine Janssens
Bedrijfspartner
Meld jouw bedrijf aan als kandidaat!

Rwanda Clothing is een modemerk dat in 2010 werd opgericht door Joselyne Umutoniwase. Ze begon met een kleine verzameling en wil een moderevolutie starten door een eigen Rwandese stijl en mode-identiteit te vestigen. Joselyne heeft de ambitie om producten van hoge kwaliteit te produceren die de perceptie van mode en aankoopgedrag van de Rwandese bevolking, en bij uitbreiding Afrika, zal veranderen.

Ze wil ook dat haar merk een voorbeeld stelt voor ethische waarden en menselijke waardigheid; elke beslissing van het bedrijf moet rekening houden met de gevolgen ervan vanuit een economisch, sociaal, cultureel en ecologisch standpunt en moet actief bijdragen tot het welzijn en de duurzame ontwikkeling van
de Rwandese gemeenschap.

The becoming off..

Reeds in 2016 kreeg Rwanda Clothing ondersteuning van een van onze Exchange experten: Nathalie Aerts gaf toen een technische training in patroonontwerp. In 2019 heractiveerden we onze samenwerking met Rwanda Clothing. Experte Liesbeth Verhelst, zelf een handtasontwerpster met een uitgebried netwerk in de
de Belgische mode-industrie reisde naar Rwanda af om aan twee zaken te werken: ze gaf een technische training aan Joselyne en haar team omtrent het ontwerp van handtassen en hielp bij het definiëren van de technische behoeften van het bedrijf.

 

Op basis van de bevindingen van Liesbeth zullen Exchange en Rwanda Clothing samenwerken met als doel het opbouwen van een high-end mode- en designmerk voor Rwanda Clothing. Onder andere expertise rond lingerie, afdrukken op textiel, borduren en kralen, sieraden, schoenen en
keramiek zullen ervoor zorgen dat de producten naar een hoger niveau stijgen. Benieuwd? Bekijk dan zeker de verschillende collecties van Rwanda Clothing en ontdek de prachtige Rwandese stijl!

Primeur: lokaal geproduceerde Rwandese lingerie

in Rwanda

Fiets weg uit de extreme armoede

Mozambikes

Programme Coach
Marc Frederix
Experten Team
Gert-Jan Bakx
Bedrijfspartner
Meld jouw bedrijf aan als kandidaat!

 

De helft van de bevolking in Mozambique moet leven met minder dan twee dollar per dag. Bovendien moeten velen van hen uren stappen om scholen, bronnen van zuiver water en akkers te bereiken. Bijna 80% van de bevolking zijn boeren die leven van de producten die ze lokaal kunnen verkopen. Hun dagelijks inkomen én hun professionele productiviteit hangen simpelweg af van wat ze kunnen dragen of hoe ver en hoe snel ze zich kunnen verplaatsen met hun goederen. Een fiets kan dus een gigantische impact hebben op hun dagelijkse leven. Het wordt een ware hefboom naar onderwijs en handel. En zo dus ook een zeer efficiënte uitweg uit de extreme armoede.

Mozambikes is een fietsproducent in Mozambique met een uitgesproken sociale ambitie. Aan de hand van fietsen wil Mozambikes basisbehoeften toegankelijker maken en op die manier armoede bestrijden. Mensen die leven onder de armoedegrens kunnen via Mozambikes beschikken over een eigen fiets. Het systeem werkt via donaties, gesponsorde fietsen en microkredieten.

Sociale doeners

Mozambikes is de enige fietsenfabriek in Mozambique, een land met 28 miljoen inwoners. Rui en Lauren, de oprichters van Mozambikes, zijn gedreven ondernemers in verschillende sectoren. Mozambikes is het product van een duidelijke sociale ambitie: de plattelandsbevolking een instrument ter beschikking stellen dat hen helpt bij het realiseren van hun dromen en ambities.

Met een team van 25 werknemers produceert Mozambikes één type fiets. De fietsen van Mozambikes zijn stevig en speciaal ontworpen voor rurale gebieden. Mozambikes zorgt dus ook voor werkgelegenheid voor jongens en meisjes die zich kunnen ontpoppen tot fietsenmakers.

 

Mozambikes heeft ambitie. De onderneming wil haar rol als sociaal bedrijf nog uitbreiden, de productie verhogen en een groter distributie-netwerk opzetten. Misschien kan het model zelfs uitgevoerd worden naar buurlanden, zoals Malawi (waar Exchange ook actief is) en zijn er partnerschappen mogelijk met buitenlandse partners.

Exchange vzw heeft veel vertrouwen in dit sociale groeiprogramma! Het bewijst hoe een simpel idee toch een gigantische opstap kan zijn voor mensen in armoede. Fietsgekke Vlamingen als we zijn, is dit een groeiprogramma naar ons hart.

Duurzame groei met de blik op de internationale markt

Manumetal

Programme Coach
Dominiek Dolphen
Experten Team
Robert Myncke
Evelyne Eneman
Michel Bossaer
Clo Willaerts
Willy Peeters
Gert Van der Sypt
Jef Boiy
Chris Merckx
Bedrijfspartner
Meld jouw bedrijf aan als kandidaat!

Manumetal is een meubelfabrikant in Kigali (Rwanda). Het bedrijf bestaat al meer dan vijftig jaar. Manumetal startte als Belgisch bedrijf, maar is nu volledig in private Rwandese handen. Zoals de naam alvast verraadt, lag de focus van Manumetal in de beginjaren exclusief op metalen meubels. Door de jaren heen werd er een productieruimte voor houten meubels toegevoegd. Recent hebben zelfs aluminium meubels hun plaats.

Manumetal is ambitieus en surft graag mee op de groei van de Rwandese markt. Het bedrijf wil volop de kaart trekken van innovatie en een divers én kwalitatief aanbod met lokale expertise. Zo wil Manumetal inspelen op de behoeften van de groeiende Rwandese middenklasse.

Ambitie en uitdaging hand in hand

Exchange vzw en Manumetal werkten de afgelopen jaren al samen. In 2018 beslisten we om die samenwerking in een 'groeiprogramma' te gieten. Het groeiprogramma moet in de eerste plaats de efficiëntie van de productie van metalen en houten meubelen verbeteren. Daarbij maken ook de invoering van nieuwe moderne designlijnen en de productie van stoelen van hoge kwaliteit deel uit van de ambities van het groeiprogramma. Een betere kwaliteit en design, betekent immers meer potentieel op de binnen- én buitenlandse markt.

Als we spreken van het buitenland, kijken we niet alleen naar Congo en Oeganda als exportlanden. Ook met een afgevaardigde van Ikea vond er al een eerste kennismaking plaats.

Zulke ambities brengen de nodige uitdagingen met zich mee. In de eerste plaats zijn er de logistieke uitdagingen rond machines, infrastructuur en distributie. Daarnaast zijn er uitdagingen op vlak van marketing en productkwaliteit. Maar die kunnen, mits de juiste begeleiding, al snel omgezet worden in opportuniteiten. Denk: JOBS voor de lokale bevolking.  

Een weldoordacht groeiplan

In augustus 2018 werkte de programma coach van Exchange samen met de lokale verantwoordelijke dhr. Bayigamba de pijlers van het groeiprogramma voor Manumetal uit. Het groeiplan bevat drie pijlers die de basis moeten vormen voor een duurzame groei van het bedrijf:

  • MOVE: Net als heel wat andere bedrijven in Kigali, is Manumetal verplicht om op korte termijn te verhuizen naar de industriezone buiten de stad. Exchange zorgt voor een architect en technisch expert om de verhuis efficiënt mee voor te bereiden en te begeleiden. Mits de juiste denkoefening, kan de verhuis uitdraaien als een opportuniteit voor Manumetal. Kan het machinepark verbeterd worden? Kunnen de productieruimtes efficiënter ingericht worden? Hoe kan het productieproces meer lean georganiseerd worden? Doel is om de verhuis tegen eind 2020 achter de rug te hebben.
  • DIVERSIFY: Manumetal wil diversifiëren in markten, in producten (ook design producten) en klantensegmenten (ook high-end klanten). De coach van Exchange zorgde er inmiddels voor dat Manumetal al verschillende parternschappen kon aangaan. Via deze partnerschappen kan Manumetal een groter marktsegment aanspreken.  Een marketingexpert van Exchange begeleidt Manumetal om hun nieuwe producten in de markt te zetten. Een andere Exchange expert zorgde ervoor dat de marketing manager van Manumetal hier in Vlaanderen een kijkstage kon doen bij verschillende Vlaamse meubelfabrikanten om zo nieuwe ideeën op te doen. Een expert schrijnwerker zal het personeel opleiden in perfecte afwerking van de producten, zodat ze ook andere klanten en andere markten kunnen aanspreken. Ten slotte zullen een investeringsexpert en financieel expert met Manumetal bekijken hoe ze investeerders kunnen aantrekken, kunnen besparen en zelf slim kunnen investeren met zicht op de verhuis.
  • GROW: Manumetal wil groeien en zet in op export. Groei betekent meer complexe processen. Daarom zal een expert in IT het bedrijf helpen om een goed geïntegreerde digitalisering van processen op poten te zetten. Een expert in export zal hen begeleiden in de uitvoer van producten.  Verder is Manumetal al een vooruitstrevend bedrijf op vlak van HR. De onderneming scoort niet alleen goed op gendergelijkheid, maar zet in op het dual-learning system dat het tekort aan hooggeschoolde technici wil aanpakken. Hoe? Door studenten leerstages te laten lopen in bedrijven. Met succes. Manumetal speelt een voortrekkersrol en trekt een zeer hoog aantal stagiaires aan op de werkvloer. Het bedrijf wordt daarvoor ook gesubsidieerd door het Work Development Agency in Rwanda.

Innovatieve partnerschappen

Doorheen het groeiprogramma zal Manumetal steeds uitkijken naar nieuwe partnerschappen. Sinds de start van het groeiprogramma kunnen we met trots zeggen dat er al een heel aantal partnerschappen werden opgestart die allemaal bijdragen tot de groei van dit Rwandese bedrijf. Ook de sociale impact van Manumetal vergroot dankzij deze partners

Om de pioniersrol op vlak van opleiding van jongeren verder te zetten, werd een stage-overeenkomst gesloten met een technische Rwandese school. Leerlingen kunnen niet alleen praktische ervaring opdoen binnen het bedrijf, maar worden ook uitgenodigd om samen nieuwe producten uit te werken en te produceren. Zo zet Manumetal niet enkel in op de duurzame groei van het bedrijf, maar ook op de professionele groei van ambitieuze Rwandese jongeren!

Ook startte Manumetal een partnerschap met Mass Design, een Amerikaans-Rwandees architectencollectief dat sterk inzet op architectuur die rechtvaardigheid en menselijke waardigheid uitdraagt. Naast het ontwerpen van gebouwen, is Mass Design ook heel sterk in designs voor het interieur ervan. Manumetal zal voor de productie van dit interieur zorgen en ook een aantal meubels aanbieden in de Manumetal-catalogus. De designers van Mass Design en Manumetal zullen ook samenwerken op de uitwerking van het ‘affordable housing programme’ van de Rwandese overheid. Met dit programma wil de overheid Rwandezen met een laag of midden inkomen een betaalbare en degelijke woonst in Kigali aanbieden.

Remote Group is een constructiebedrijf dat in Rwanda onder andere de constructiewerken van het affordable housing programma uitvoert. Manumetal werkte al eerder als onderaannemer voor Remote Group. Remote Group en Manumetal versterken nu hun partnerschap waarbij Manumetal een vaste onderaannemer van Remote Group zal worden. Aangezien Remote Group veel werven beheert in het groeiende Rwanda, zal het aantal opdrachten voor Manumetal ook in stijgende lijn gaan.

Sokoa is een Frans bedrijf dat binnen Europa één van de leidinggevende producenten is in kantoorstoelen. Het bedrijf is gevestigd in Frans Baskenland, een economisch achtergestelde regio. Het is de missie van het bedrijf om in deze regio voor economische ontwikkeling en jobcreatie te zorgen. Sinds enkele jaren kijkt Sokoa ook verder dan Europa. Het bedrijf wil o.a. de Rwandese markt aanspreken. Manumetal bewees de ideale partner hiervoor te zijn. In de nieuwe fabriekshal van Manumetal zal dan ook een atelier voorzien worden waar Manumetal voor Sokoa stoelen zal assembleren en op termijn ook zelf zal produceren. We kijken uit naar dit veelbelovende partnerschap!

Lokale partnerschappen als motor voor groei

in Rwanda